Szval, kedvesem, ha megregszel, soha ne tants senkinek, semmit. Mg ha biztos is vagy benne, hogy igazad van, akkor sem. Emlkszel, hogy ez egyszer mennyire zavart tged is? Megfogadtad az idsebbek tancst?... Ugye, nem? Ne prblj segteni, hacsak nem krik. Ne erltesd r magad senkire.
Ne prbld megvdeni szeretteidet a vilg minden szerencstlensgtl. Csak szeresd ket.
Ne panaszkodj az egszsgedre, a szomszdaidra, a kormnyodra vagy a nyugdjadra!
Ne vrj gyermeki hlt. Ne feledd: nincsenek hltlan gyerekek - vannak buta szlk, akik hlt vrnak a gyerekeiktl.
Ne mondj olyan kifejezseket, mint: 'n a te korodban vagyok... ''A legjobb veket adtam neked .. ', 'Idsebb vagyok, gy jobban tudom... ' Ez elviselhetetlen!
Ha unokid vannak, ne ragaszkodj ahhoz, hogy a neveden szltsanak, hiszen a legszebb sz a "Mama".
Ne pazarold az utols pnzed anti-aging kezelsekre. Ez olyan mosolyogtat..., hidd el, jobb, ha utazsra kltd a tartalkaid.
Vigyzz a prodra, mg akkor is, ha rncos, gymoltalan s szeszlyes regember lesz belle. Ne felejtsd el, hogy is volt fiatal, ers s vidm. s taln az egyetlen, akinek most igazn szksge van rd.
Ne prblj mindenron lpst tartani a korral: csak rtsd meg az j technolgikat, tanulj folyamatosan valami jat..., s br vicces kicsit, de csinld azt, amit akarsz. Amg megteheted!
Ne hibztasd magad semmirt. Brmi is trtnt az leteddel vagy a gyerekeid letvel, te mindent megtettl, amit tudtl.
rizd meg a mltsgod brmilyen helyzetben! Tegyl meg minden tled telhett kedvesem, ez nagyon fontos.
s ne feledd: ha mg lsz, akkor valakinek szksge van rd!" (Casa Rosa)
„Szeretek otthon lenni. Az letem nagyon egyszer. Sokat olvasok. Sokat nzek filmeket. Sokat hallgatok zent. Stltatom a kutyt. A csaldommal fzk. Igen, unalmas vagyok.”
Ez a mindennapi valsgom. s szintn szlva, ez tnik szmomra a legnagyobb luxusnak ebben a tlhajtott, hiperkapcsolt vilgban.
Felejtsd el az tcsillagos hotelek tkletesre komponlt kpeit, a vgtelen medencket vagy az egzotikus tjakat.
Szmomra az igazi luxus az a mly bke, amit az otthonom ismers lelsben tallok meg.
Nem arrl van sz, hogy sosem lmodom kalandokrl, de az lland vigasz, amit a sajt teremben megtallok, horgony – menedk.
Az „otthon” szmomra nem csupn egy lakcm.
Ez egy ltllapot.
Ez a kv gazdag illata, amely megtlti a reggeli csendet.
Ez a megnyugtat kattans, amikor a zr becsukja mgttem a vilg zajt.
Ez az lmny, amikor elmerlk egy kedves knyvben, a kedvenc fotelembe sppedve.
Ez a kutym puha orrnak finom nyomsa, amivel staidre emlkeztet – az a ritmus, ami kisimtja a napjaimat.
Ezek a mg ki nem nyitott knyvkupacok, melyek j vilgok grett hordozzk, anlkl, hogy egy lpst is tennem kellene kifel.
s igen, ez az a diszkrt rm is, amikor felveszem a legknyelmesebb pizsammat – mintha zszlt tznk ki: ma azt vlasztom, hogy egyszeren csak nmagam vagyok.
Egy vilgban, amely folyamatos kls visszaigazolsrt kilt – a kzssgi mdia vgtelen spirlja, a teljestmnyhajsza, az olcs repjegyek csbtsa.
Az igazi kincs itt van: abban a csendes engedlyben, hogy egyszeren otthon lehetek.
Abban a kpessgben, hogy elgsges legyek nmagamnak, ebben a benssges trben, hogy menedkre leljek, s lvezzem ennek a csendes lelsnek az dessgt.
Otthon maradni nem elszigetelds. Hanem intimits polsa.
s ha… csak egy napod maradna htra az letedbl? Mit tennl akkor? Nos, az Iliszban van egy felejthetetlen jelenet…
Hektr ppen kszl szembenzni Akhilleusszal. De ebben a pillanatban megjelenik Andromakh. Srdogl. Zokog. „Ne nzz szembe azzal a kegyetlen emberrel” – knyrg frjnek. „Ne hagyj itt engem! Gondolj a fiunkra!” – mondja. Hektr, meghatdva s szvet tpve felesge knnyeitl, tleli t. Megsimogatja. „Amikor egy frfi keze megrinti egy n kezt, mindketten az rkkvalsg szvt rintik meg.” Ezutn kinyjtja a karjt, hogy karjba vegye a kisfit.
De a kisfi megijed, mert Hektr sisakot visel, s nem ismeri fel az apjt. Ekkor Hektr leveszi a sisakjt, s a kis Asztanax rmosolyog. Ott van elttnk a grg hs megtestestje, aki a fira mosolyog, s a fia visszamosolyog r. s ebben a pillantsban minden benne van: az apa szeretete, aki finak szembe nz, a vgy, hogy lthassa felnni, a flelem, hogy nem maradhat mellette, s annak tudata, hogy bcst kell mondania.
Ez a legmeghatbb pillanat az egsz Iliszban: az, amikor apa s fia utoljra nznek egyms szembe. s Homrosz tled is ezt krdezi: te mit tennl, ha ez lenne az utols napod? Felkelnl kicsit korbban, csak hogy mg egyszer lthasd a napfelkeltt? Felhvnd azt, akivel vek ta nem beszltl, csak hogy jra hallhasd a hangjt? Ersebben, kicsit hosszabban lelnd meg azt, akit szeretsz?
Mert a vgn nem azokat a gynyrket fogod megbnni, amiket nem ltl t, nem a felhalmozatlan gazdagsgot vagy a kihagyott szrakozsokat, hanem azokat a „szeretlek”-eket, amiket nem mondtl ki, az lelseket, amiket nem adtl meg, s az idt, amit nem tltttl azokkal, akiket szerettl. Az let igazi gazdagsga ebben rejlik – ezt mondja Homrosz – az idben, ami a tid. Ne pazarold el! s azokban az emberekben, akik melletted vannak. Vigyzz rjuk!
(Guendalina Middei)
Mieltt vitba szllsz valakivel, tedd fel magadnak a krdst: vajon ez az ember mentlisan elg rett-e ahhoz, hogy megrtse egy msik nzpont ltezst? Mert ha nem, akkor semmi rtelme a vitnak.
Nem minden vita rdemli meg az energidat. Nha, brmilyen vilgosan is fejezed ki magad, a msik fl nem azrt hallgat, hogy megrtsen — hanem csak azrt, hogy reagljon.
Bezrkzik a sajt ltsmdjba, kptelen ms perspektvt figyelembe venni, s az ilyen emberrel val interakci csak kimert tged.
Van klnbsg az egszsges beszlgets s az rtelmetlen vita kztt.
Egy nyitott gondolkods emberrel folytatott beszlgets, aki rtkeli a szemlyes fejldst s a megrtst, gazdagt lehet — mg akkor is, ha nem rtetek egyet. De megprblni szrvekkel hatni valakire, aki nem hajland tllpni a sajt hitletein? Olyan, mintha egy falnak beszlnl. Mindegy, milyen logikus vagy igaz, amit mondasz, az illet el fogja torztani, flremagyarzza vagy egyszeren elutastja a szavaidat — nem azrt, mert nincs igazad, hanem mert nem hajland ms valsgot ltni.
Az rettsg nem az, hogy megnyersz egy vitt — hanem hogy felismered, amikor egy vita egyltaln nem ri meg, hogy belevgj. Hogy megrted: a bels bkd tbbet r annl, mint hogy megprblj bizonytani valamit valakinek, aki mr elre eldnttte, hogy nem fogja megvltoztatni a vlemnyt.
Nem minden csatt kell megvvni. Nem mindenkinek jr magyarzat.
Nha a legersebb dolog, amit tehetsz, hogy egyszeren elstlsz — nem azrt, mert nincs mit mondanod, hanem mert tudod, hogy bizonyos emberek egyszeren mg nem llnak kszen arra, hogy meghallgassanak. s ez a teher nem a tid.
(Helen Mirren)
Mieltt vitba szllsz valakivel, tedd fel magadnak a krdst: vajon ez az ember mentlisan elg rett-e ahhoz, hogy megrtse egy msik nzpont ltezst? Mert ha nem, akkor semmi rtelme a vitnak.
Nem minden vita rdemli meg az energidat. Nha, brmilyen vilgosan is fejezed ki magad, a msik fl nem azrt hallgat, hogy megrtsen — hanem csak azrt, hogy reagljon.
Bezrkzik a sajt ltsmdjba, kptelen ms perspektvt figyelembe venni, s az ilyen emberrel val interakci csak kimert tged.
Van klnbsg az egszsges beszlgets s az rtelmetlen vita kztt.
Egy nyitott gondolkods emberrel folytatott beszlgets, aki rtkeli a szemlyes fejldst s a megrtst, gazdagt lehet — mg akkor is, ha nem rtetek egyet. De megprblni szrvekkel hatni valakire, aki nem hajland tllpni a sajt hitletein? Olyan, mintha egy falnak beszlnl. Mindegy, milyen logikus vagy igaz, amit mondasz, az illet el fogja torztani, flremagyarzza vagy egyszeren elutastja a szavaidat — nem azrt, mert nincs igazad, hanem mert nem hajland ms valsgot ltni.
Az rettsg nem az, hogy megnyersz egy vitt — hanem hogy felismered, amikor egy vita egyltaln nem ri meg, hogy belevgj. Hogy megrted: a bels bkd tbbet r annl, mint hogy megprblj bizonytani valamit valakinek, aki mr elre eldnttte, hogy nem fogja megvltoztatni a vlemnyt.
Nem minden csatt kell megvvni. Nem mindenkinek jr magyarzat.
Nha a legersebb dolog, amit tehetsz, hogy egyszeren elstlsz — nem azrt, mert nincs mit mondanod, hanem mert tudod, hogy bizonyos emberek egyszeren mg nem llnak kszen arra, hogy meghallgassanak. s ez a teher nem a tid.
(Helen Mirren)
Mi a „Briffault-trvny” a nkkel val kapcsolatokban? s mirt tri ssze ez pszicholgiailag a frfiak 90%-t?
A frfiak nehezen kpesek feldolgozni ennek a trvnynek a kvetkezmnyeit.
Az llatvilgban gyakran a nstny, s nem a hm diktlja a „csaldalapts” feltteleit. Ha a nstny nem lt elnyt a hmmel val kapcsolatban, akkor egyszeren nem jn ltre kztk „kapcsolat”.
HIRDETS
Biztosan nem jdonsg szmodra, hogy ugyanez a kapcsolatptsi elv gyakran rvnyesl a modern emberi kapcsolatokban is, ahogy azt Robert Briffault – angol sebsz, antropolgus s r – is megfigyelte.
Briffault-trvny, evolcis pszicholgia, frfi-n kapcsolat, hzassg, kapcsolatpszicholgia, nemek kztti klnbsgek, prkapcsolat, prvlaszts, szerelem, trsadalmi szerepek
A nk, mint tudjuk, kizrlagos vtjoggal rendelkeznek a prvlaszts sorn. k hagyjk jv vagy utastjk el a frfiak udvarlst, gy k a dntbrk. Robert Briffault ezt a nyilvnval igazsgot azzal egszti ki, hogy mg a legegyszerbb romantikus kapcsolatok is a nk ltali alapos kltsg-haszon elemzsen alapulnak.
De mirt van ilyen ers pszicholgiai hatsa a frfiakra a „Briffault-trvny”-nek?
Fontos tisztzni:
Nem azt mondjuk, hogy a „Briffault-trvnyt” abszolt igazsgknt kell kezelni, de nem is utastjuk el, mondvn, hogy kitalci. Ez a koncepci egy rdekes nzpontot knl, ami elgondolkodtat s vitra sarkallhat.
Hogyan mkdik a „Briffault-trvny”?
Briffault-trvny, evolcis pszicholgia, frfi-n kapcsolat, hzassg, kapcsolatpszicholgia, nemek kztti klnbsgek, prkapcsolat, prvlaszts, szerelem, trsadalmi szerepek
HIRDETS
A vadonban szabad szemmel is lthat ennek a trvnynek a mkdse. A hm madarak sznes tollakat bontanak, tncolnak, vagy bonyolult fszkeket ptenek, hogy megmutassk vonzerejket a szaporodshoz. Egyes llatfajok a nstnyek figyelmrt harcolnak, ert s dominancit demonstrlva. A nstny pedig rtkeli ezeket az erfesztseket, s dntst hoz, hogy rdemes-e a hmmel prba llnia.
Robert Briffault szerint ahhoz, hogy a nstny fenntartsa a kapcsolatot a hmmel, stabil hasznot kell ltnia benne. Ha a vrakozsai nem teljeslnek (pldul a hm elveszti erejt, megbetegszik, vagy cselekvkptelenn vlik), akkor elhagyja t, s j partnert keres.
Briffault szerint ez az elv az emberi kapcsolatokra is rvnyes.
A trvny kt kulcsfontossg kvetkezmnye:
Briffault-trvny, evolcis pszicholgia, frfi-n kapcsolat, hzassg, kapcsolatpszicholgia, nemek kztti klnbsgek, prkapcsolat, prvlaszts, szerelem, trsadalmi szerepek
1. A kapcsolatok nem garantljk az llandsgot.
Mg ha egy n hossz ideig hasznot is hzott a frfival val kapcsolatbl, ez nem garantlja a kapcsolat folytatst. Pldul egy frfi kezdetben kielgti a n rzelmi szksgleteit. Idvel azonban kevsb lesz figyelmes, a munkba temetkezik, s az rzelmi kzelsg meggyengl kzttk. Ilyen helyzetben a n dnthet gy, hogy megszaktja a kapcsolatot a kzs mlt ellenre, mert a frfi mr nem hoz „hasznot”, azaz nem adja meg neki azt, amirt eredetileg t vlasztotta.
2. A nk gretei nem mindig tartsak.
Ha egy n bizonyos elnykrt cserbe beleegyezik a kapcsolatba, az gretei rvnyket veszthetik, amint megkapja ezeket az elnyket. Klasszikus plda: a n azt gri, hogy ksbb komolyabb szintre lphet a kapcsolatuk, ha a frfi „kirdemli ezt”. De amint a frfi kielgti a n bizonyos ignyeit, a nben j ignyek keletkeznek, s elveszti az rdekldst az adott frfi irnt.
Mirt rombolja le pszicholgiailag a frfiakat a „Briffault-trvny”?
Briffault-trvny, evolcis pszicholgia, frfi-n kapcsolat, hzassg, kapcsolatpszicholgia, nemek kztti klnbsgek, prkapcsolat, prvlaszts, szerelem, trsadalmi szerepek
HIRDETS
A frfiak szmra a komoly kapcsolat gyakran egy megfontolt lps, ami nem hoz jelents gazdasgi vagy trsadalmi elnyket. pp ellenkezleg, gyakran felldozzk a karrierjket, a pnzket s a szemlyes szabadsgukat a nrt.
A frfiak igyekeznek a prjuk kedvben jrni, anlkl hogy azonnali viszonzst vrnnak. Ez az nfelldozs azonban gyakran elismers nlkl marad. Erre plda az a gyakori helyzet, amikor a ns frfiak a „ketts mrcrl” vicceldnek: „ami az enym, az a mink, ami az v, az az v”.
A frfi azt gondolhatja, hogy a sok ves tmogatsa s trdse biztostja szmra a n hsgt a jvben. A valsg azonban gyakran ms: ha a n mr nem lt hasznot a partnerben, egyszeren elhagyja.
Ez ilyen egyszer.
Radsul ezt a viselkedst ritkn tli el a krnyezete, st, a kzeli bartnk nha mg btortjk is, mivel minden n hasonl elvek alapjn gondolkodik.
Briffault-trvny, evolcis pszicholgia, frfi-n kapcsolat, hzassg, kapcsolatpszicholgia, nemek kztti klnbsgek, prkapcsolat, prvlaszts, szerelem, trsadalmi szerepek
A frfiak a trtnelem sorn az emberisg f ldozataiknt szerepeltek.
k vllaltk a legnehezebb s legveszlyesebb feladatokat, amelyeket kevesen voltak hajlandak elvgezni, de amelyek ltfontossgak is voltak egyben: nehz s kockzatos munkakrkben dolgoztak, katonai szolglatot teljestettek, sikerre trekedtek, hogy vonzv vljanak a nk szemben, s kirdemeljk a hzassg s a csald jogt. Mindekzben folyamatosan fejldnik kell, hogy mlt partnerek maradjanak.
A szerelmes frfi gyakran hajland mindent felldozni egy nrt s a gyermekeirt. Ez a viselkeds a mlyen gykerez kenyrkeres s vdelmez sztnbl fakad. Ez a frfi sztn azonban gyakran a nk kizskmnyolsnak trgyv vlik.
A „Briffault-trvny” szemszgbl nzve sok n a frfit munkaernek tekinti, amelynek ktelessge anyagilag s rzelmileg szolglni a partnert.
Briffault-trvny, evolcis pszicholgia, frfi-n kapcsolat, hzassg, kapcsolatpszicholgia, nemek kztti klnbsgek, prkapcsolat, prvlaszts, szerelem, trsadalmi szerepek
HIRDETS
A n lvezheti a frfi munkjnak gymlcst, mikzben elveszti irnta a vonzalmt, rejtett elgedetlensget vagy akr megvetst rez, ha a frfi hirtelen nem teljesti az ignyeit, vagy egyszeren megbetegszik, elveszti a munkjt, stb.
A frfi pedig, aki azt hiszi, hogy a kitartsa s a munkja tiszteletet s szeretetet rdemel, gyakran a kegyetlen valsggal szembesl: ezek az erfesztsek nem garantlnak semmit a jvbeni kapcsolatokban vagy a hzassgban.
Termszetesen ez a nzpont nem vonatkozik minden nre, s mindig vannak kivtelek. Azonban ez a viselkeds egy meglehetsen gyakori tendencia, amellyel sokan szemlyesen is tallkoztak, vagy msoknl figyeltek meg.
Pldul, amikor egy n elkezd tbbet keresni, mint a partnere, vagy gy rzi, hogy a frfi gyengv vlt, s valamiben alulmarad vele szemben, az gyakran megvltoztatja a hozzllst. A tudatban elkezd kialakulni a gondolat, hogy ez a frfi „nem elg j”, nem elg dominns s frfias szmra. Ez a kvetkeztets nmagban kpes elpuszttani a szerelmet, ami (ha) valaha ltezett, vagy ersnek tnt.
Briffault-trvny, evolcis pszicholgia, frfi-n kapcsolat, hzassg, kapcsolatpszicholgia, nemek kztti klnbsgek, prkapcsolat, prvlaszts, szerelem, trsadalmi szerepek
Ez a dinamika megmagyarzza, hogy az anyagi sikereket elrt nk mirt vlasztanak ritkn alacsonyabb sttusz frfit. Egyszeren biolgiailag kptelenek vonzdni egy nluk kevsb sikeres frfihoz. Ugyanakkor a gazdag frfiak gyakran ltestenek kapcsolatot olyan nkkel, akik trsadalmilag vagy gazdasgilag jval alattuk llnak.
A ni szerelem, brmilyen pragmatikus vagy feltteles is, nagyrszt a hatalom s a frfi rtkteremt kpessgnek tiszteletn alapul. Ez az alap, amely nlkl az rzsek gyakran elhalvnyulnak. A cskken hatrhaszon kzgazdasgi elmlet kimondja, hogy minden jabb termkegysggel annak rtke fokozatosan cskken a fogyaszt szmra.
A frfiak s nk kztti kapcsolatokban is megfigyelhet valami hasonl: amikor a frfit mr nem tekintik rtkforrsnak – legyen az anyagi, rzelmi vagy romantikus –, a jelentsge cskken a partnere szemben.
Briffault-trvny, evolcis pszicholgia, frfi-n kapcsolat, hzassg, kapcsolatpszicholgia, nemek kztti klnbsgek, prkapcsolat, prvlaszts, szerelem, trsadalmi szerepek
Sok frfi (gyakran tbb vtized hzassg utn) szembesl ennek fjdalmas felismersvel, amikor az lmai njrt hozott sszes ldozat utn rjn, hogy az rzsei elhalvnyultak, s a n gy dnttt, hogy elhagyja. Ez az rzelmi trauma gyakran pusztt, hiszen a frfi szintn hiheti, hogy a szerelme, az erfesztsei s a hsge elg a kapcsolat fenntartshoz.
A statisztikk altmasztjk a problma nagysgt: 100 hzassgbl tbb mint 70 vlssal vgzdik, s az esetek tbbsgben a nk kezdemnyezik a szaktst (ez a hivatalos statisztika).
Amint a frfi „rtktelenn” vlik a partnere szemben, a kapcsolat megsznsnek valsznsge jelentsen megn. Ez az a bizonyos „Briffault-trvny”, ami pszicholgiailag tnkreteszi a frfiak 90%-t.
Egyszer egy dik megkrdezte Margaret Mead-et (a hres antropolgust), hogy szerinte hol kezddtt a civilizci. A dik olyan vlaszokra szmtott, mint a kerk, az agyagcserp-tredkek, a horgok vagy ms si eszkzk. De Mead vlasza meglep volt:
„Egy barlangban, ahol egy meggygyult s sszeforrt combcsontot talltak” — vlaszolta mosolyogva.
A krdsre, hogy mirt, ezt felelte:
Mert az llatvilgban, ha eltrik a lbad, meghalsz. Nem tudsz vadszni, nem tudsz elmeneklni a ragadozk ell — egyszeren nem led tl. De egy meggygyult combcsont azt jelenti, hogy valaki ott maradt. Valaki segtett. Valaki elg fontosnak tartott ahhoz, hogy megvdjen, etessen, s veled vrjon. Valaki trelmes volt.
A civilizci els jele nem egy tallmny, drgim — mondta nekik —, hanem az egyttrzs s a trelem. A szv.
"...Az ember utlag dbben r, mennyi csoda mellett ment el. Utlag jn r, hogy elfelejtett szeretni. Utlag, hogy boldog volt, s szre sem vette. Utlag, hogy nem is figyelt a msikra. Utlag, hogy elfelejtett jnak lenni hozz. Utlag, hogy kr volt t nem szeretni. Kr volt unni, aminek rlni is lehetett volna. Kr volt "termszetesnek" tartani, hogy a kutyusod lihegve nzett rd, egy angyal szeretetvel - amg lt."
Utlag jvnk r, amikor mr nem lehet visszacsinlni semmit, hogy elktyavetyltk vaksggal, sketsggel, s kznnyel az letnket. Rossz szemmel nztk.
Minden beszlgetsed, minden tallkozsod, minden fut pillanatod lehet kisbets, zavaros, unalmas esemny, amelyen tl akarsz lenni - s lehet leted Nagybets csodlatos trtnete is.
Ha a sziveddel nzel."
(Mller Pter)
Megregszel, azt mondtk, mr nem vagy nmagad, tvolsgtart, szomor, magnyos leszel.
Nem vlaszoltam... Nem regszem, hanem blcs leszek.
Mr nem az vagyok, amiv msok, mint n, hanem az, ami lenni szeretnk.
Abbahagytam msok elfogadst, s elfogadtam magam.
A knyrtelenl megtveszt hazug tkrket hagytam magam mgtt.
- Nem, nem regszem.
Csak egyre vlogatsabb leszek a helyekkel, emberekkel, szoksokkal, ideolgikkal.
Elengedtem a ktdseket, a felesleges fjdalmat, a mrgez embereket, a beteg lelkeket s a rothad szveket... a kesersg s a boldogtalansg nem nekem val, elengedem ket az egszsgem miatt.
Kihagyom a bulizs estket, hogy tanuljak s elfogadjam az lmatlansgot.
Abbahagytam az l trtneteket s elkezdtem rni ket, flretettem az erltetett sztereotpikat.
Mr nem hordok szemfestket a tskmban, most van egy knyvem, ami megszpti az elmmet.
Borospoharakat cserltem kvscsszkre, elfelejtettem idealizlni az letet s elkezdtem lni.
- Nem, nem regszem.
Frissessget hordozom a lelkemben, rtatlansgot a szvemben, s naponta felfedez.
A kezemben van egy gub gyengdsge, mely ha kinyitja, szrnyait bontogatja ms, elrhetetlen helyekre azok szmra, akik csak az anyag komolytalansgt keresik.
Az a bjos mosoly van az arcomon, amikor a termszet egyszersgt figyelem.
Flemben hordom a madarak csicsergst, melyek rmet okoznak s ksrik a stt.
- Nem, nem regszem.
Vlogats leszek, fogadok a megfoghatatlanra, trom a trtnetet, amit elmondtak, jra felfedezem a vilgokat, megmentem azokat a rgi knyveket, amiket flig nyitva felejtettem.
Egyre vatosabb leszek, meglltottam a kitrseket, amik nem tantanak nekem semmit, tanulok transzcendens dolgokrl beszlni, tanulok tudst mvelni, idelokat ltetni s meghamistani a sorsomat.
- Nem, nem regszem.
Elkezdem lni azt, aki valjban vagyok........
"Minden elvls s bcs: kis hall. s minden tallkozs: jjszlets."
Sem szletni, sem meghalni nem szeretnk. Mindkett nagyon nehz. Az egyik azrt, mert nem tudjuk, hov kerlnk s mi lesz velnk - minden j s ismeretlen mg. A msik pedig, mert nem tudjuk elengedni a rgit. Ragaszkodunk mindenhez, mg akkor is, ha rossz, mert nem tudjuk, lesz-e msik. Mg mindig jobb a megunt keserves rgi, mint a semmi.
Vilghr zenebohcunk hres mondsa: "Van msik!"
Lttad t? Gonosz bohcok elvettk tle s sszetrtk a hangszert. Ott maradt szegny kifosztva, szomoran, zene nlkl, de a kabtja all mindig elkapott egy j hangszert: kis fuvolt, kis trombitt, kis harmonikt, kis hegedt, s jtszott tovbb. Csodlatosan! A zent nem tudtk meglni.
Azt kiltotta, boldogan s bszkn: "Van msik!" Mindig van msik. Tl utn tavasz, jszaka utn reggel, betegsg utn gygyuls, s hall utn j let jn.
Hsvt van!
Nzd meg a fehr s rzsaszn virgos fkat, a rgyeket, a srga aranyest. Sznes lett a vilg s illatos. rzed? Ez nem csupn virgillat, hanem az jjszlets mmora. Az egsz termszet azt kiltja: VAN MSIK! Friss! j! Remnyked! lettel teli! Csukott arcodat fordtsd az gre: jra meleg a nap, s langyos az es. rzed? Minden jjszletik. Te is - csak vedd szre, krlek! Hogy nemcsak hall van, hanem szlets is. A feltmads nemcsak a hvk nnepe, hanem minden ember. A tid is. Rdbbenhetsz, hogy ersebb vagy, mint a hall, s arra is, amit az eredeti grg sz, az anstasis jelent: "jra lbra llni". Benned van az er, az let ereje, hogy jra lbra llj. l llek van benned, nem lehet tged legyzni. Jtszd tovbb a zendet! Szpen, vidman.
(Mller Pter)
"...Amit a nap mutat, pontosan ismered: a tavaszt vagy a telet, az let dszleteit, az idjrst, az let napirendjt. Nem trtnhet tbb semmi meglep: mg a vratlan, a szokatlan, a borzalmas sem lep meg, mert minden eslyt ismersz, mindenre szmtottl, semmit nem vrsz tbb, sem rosszat, se jt...s ez az regsg. Valami l mg szvedben, egy emlk, valamilyen homlyos letcl, szeretnl viszontltni valakit, szeretnl megmondani, vagy megtudni valamit, s tudod jl, hogy a pillanat majd eljn egy napon, s akkor egyszerre nem is lesz olyan vgzetesen fontos megtudni az igazat, s vlaszolni re, mint ezt a vrakozs vtizedeiben hitted. A ember lassan megrti a vilgot, s aztn meghal."
(Mrai Sndor: A gyertyk csonkig gnek rszlet)
Helen Mirren egyszer gy fogalmazott: Mieltt vitba bocstkozol valakivel, krdezd meg magadtl: vajon ez az ember elg rett gondolkods ahhoz, hogy felfogja egy msik nzpont ltezst?” Mert ha nem, teljesen felesleges belemenned. Nem minden vita ri meg az energidat. Lehetsz brmennyire vilgos s rthet, ha a msik fl nem akar megrteni, csak vlaszolgat, hogy vdje a sajt igazt. Ha valaki annyira bele van ragadva a sajt nzpontjba, hogy kptelen ms szemszget figyelembe venni, az ilyen emberrel val kapcsolat csak lehz s frusztrl. risi klnbsg van akztt, amikor kt fl rtelmesen, fejldsre nyitottan cserl eszmt, s akztt, amikor valaki csak vitzik a vita kedvrt. Egy beszlgets olyasvalakivel, aki valban kvncsi, s akinek fontos a megrts, mg akkor is rtkes lehet, ha nem rtetek egyet. De prblj meg meggyzni valakit, aki kptelen tllpni a sajt meggyzdsein – mintha falnak beszlnl. Lehetsz logikus, kvetkezetes s igazsgos, a msik akkor is kiforgatja, elferdti vagy egyszeren ignorlja, amit mondasz. Nem azrt, mert tvedsz, hanem mert kptelen (vagy nem hajland) mskpp gondolkodni. Az rettsg nem azt jelenti, hogy minden vitt megnyersz – hanem hogy felismered, melyik vitnak van rtelme, s melyiknek nincs. Hogy tudod: a bels bkd sokkal tbbet r, mint az, hogy bebizonyts valamit valakinek, aki mr gyis eldnttte, hogy nem hajland vltoztatni a vlemnyn. Nem minden csatt kell megvvni. s nem mindenkinek tartozol magyarzattal. Nha a legblcsebb dolog egyszeren elstlni – nem azrt, mert ne lenne mit mondanod, hanem mert pontosan ltod: a msik fl nem ksz arra, hogy meghallgasson. s ez nem a te terhed.
Amikor a frjem meghalt, mivel annyira hres volt s kzismerten nem volt hv, sokan jttek hozzm (s nha mg mindig elfordul), hogy megkrdezzk, vajon Carl (Sagan) a vgn megvltoztatta-e a vlemnyt, s hinni kezdett-e a tlvilgban. Gyakran krdezik azt is, hogy szerintem jra ltni fogom-e t.
Carl rendthetetlen btorsggal nzett szembe a halllal, s soha nem keresett menedket illzikban. A tragdia az volt, hogy tudtuk, soha tbb nem fogunk tallkozni. Nem vrom, hogy valaha is jra egytt legynk Carllal.
De ami igazn csodlatos, az az, hogy amikor egytt voltunk – majdnem hsz ven t –, mlyen tudatban voltunk annak, milyen rvid s rtkes az let. Soha nem bagatellizltuk a hall jelentsgt azzal, hogy gy tettnk volna, mintha nem lenne vgleges bcs.
Minden egyes pillanat, amikor egytt voltunk s ltnk, maga volt a csoda – de nem az rthetetlen vagy termszetfeletti rtelemben. Hanem abban az rtelemben, hogy a puszta vletlen ennyire nagylelk s jsgos lehetett… Hogy megtallhattuk egymst, ahogyan Carl olyan szpen rta a Cosmos-ban: „a tr vgtelensgben s az id hatalmassgban”… Hogy hsz vig egytt lehettnk.
Ez az, ami ert ad nekem, s sokkal tbbet jelent. Az, ahogyan bnt velem, s ahogyan n bntam vele. Ahogyan vigyztunk egymsra s a csaldunkra, amg lt. Ez sokkal fontosabb annl a gondolatnl, hogy egy nap jra lthatom.
Nem hiszem, hogy valaha jra ltni fogom Carlt. De lttam t. Lttuk egymst. Megtalltuk egymst a kozmoszban, s ez csodlatos volt.
"Frfias voltam, vakmerõ, szabad s hossz hajam volt.
A felesgem ismerkedett meg velem, s nem fordtva. Valsggal ldztt a szerelmvel. Mindegy, hogy hova mentem, õ mr ott volt. Ennek mr 32 ve.
Akkoriban egy megrgztt motoros voltam, csak fekete plt, kopott farmert s motoros csizmt hordtam, s hossz hajam volt. Termszetesen volt ltzkem a klnleges alkalmakra is. Olyankor fekete plban, kopott farmerban s fehr tornacipõben jelentem meg. A hzimunka csak gond volt, amit, ha csak lehetett elkerltem. De szerettem magam s az letem.
gy ismerkedett meg velem. "Te vagy az lompasim. Olyan frfias vagy, olyan vad s szabad."
Hamarosan vget rt a szabadsg, mert gy dntttnk, hogy sszehzasodunk. Mirt is ne, frfiasan vakmerõ voltam, majdnem szabad s hossz hajam volt. Mindenesetre csak az eskvõig. Nem sokkal elõtte hallom, hogy mondja: "Legalbb fodrszhoz elmehetnl, vgl is jnnek a szleim az eskvõre." rkkal - nem napokkal - s vgtelen knnyekkel ksõbb beleegyeztem. Egy rvid divatos frizurt vgattam magamnak, mert mgiscsak szerettem õt. s akkor mi van. Frfias voltam, vakmerõ, majdnem szabad s a fejemre nõtt.
Olyan kedves voltam. "Szvem, gy szeretlek, ahogy vagy" - susogta nekem. Az let rendben volt, br a fejem kicsit fzott. Bks kzsltek hetei kvetkeztek, amg a nejem egy nap egy nagy tskval a hna alatt megjelent elõttem. Hozott egy inget, egy kttt mellnyt/pulvert (mr a sz hallatra is futkos a hideg a htamon) s egy j nadrgot s azt mondta: "Krlek, prbld fel ezeket." Napokkal, hetekkel - nem hnapokkal - s vgtelen paprzsebkendõvel ksõbb engedtem, s hordtam az inget, a kttt cuccot s a szvetnadrgot. Majd jtt a fekete cipõ, zak, nyakkendõ s divatkabt. De n frfias voltam, vakmerõ, hall csinos s a fejemre nõtt.
Aztn kvetkezett a legnagyobb harc. A harc a motorrt. Igazbl nem tartott sokig, mert a fekete ltnyben, ami mindig csp s szr, nemigazn lehet harcolni. s mg a lakkcipõ is nyomta a lbam, ami szintn megpuhtott. De nem baj, frfias voltam, nyrspolgr, majdnem szabad, egy kombit vezettem s a fejemre nõtt. Az vek sorn jttek a harcok, amiket a knnyek tengerben mind elvesztettem. Mosogattam, vasaltam, bevsroltam, slgereket tanultam meg kvlrõl, vrsbort ittam s vasrnaponknt stlni mentem. s akkor mi van - gondoltam n. Papucs lettem, rab, szarul reztem magam s a fejemre nõtt.
Egy szp napon a felesgem elm llt becsomagolt bõrndkkel a kezben s azt mondta: "Elhagylak." Teljesen meglepõdve krdeztem, hogy "Mirt?" "Mr nem szeretlek, mert gy megvltoztl. Mr nem az a frfi vagy, akit valaha megismertem." Nemrg sszefutottam vele. Az "j" pasija egy hossz haj motoros szakadt farmerban, tetovlsokkal, aki lesajnlan nzett rm.
Azt hiszem, hogy kldk neki egy sapkt... Hogy ksõbb ne fzzon a feje."
"Az okos emberek mindig frasztottak, kimertettek. Trsasgukban mindig gy reztem magam, mint valamilyen rosszhiszem vizsgn. rkk figyelnem kellett, mert k is figyeltek engem, sszehzott szempillk all, mint vadsz a vadat, vajon helyesen felelek- e okos megjegyzseikre, elg okos vagyok- e ahhoz, hogy k, az okosak, szba lljanak velem? Nem, az okosak mindig frasztottak. S nem is tudtam meg tlk soha, semmi lnyegeset. Tbbnyire csak azt magyarztk meg, mirt nem j valami: az let, egy ember mve, a tavasz vagy az sz? De azt, hogy az let j is, a hall termszetes, az ember nem egszen remnytelen, nem mondtk soha: mert okosak voltak. Az okossg nem blcsessg. Az okossg kzsg, idegrendszerbeli s rtelmi frgesg. A blcsessg az igazsg, a megnyugvs, az elnzs, a trgyilagossg s a beleegyezs.
Az okos emberek soha nem blcsek, tl izgatottak ehhez, mintegy llandan megrszegednek okossguktl; de a blcsek mindig okosak is, s ugyanakkor tbbek ezeknl, mert nem akarnak bizonytani semmit. Az okosak trsasgt kerld, mert felizgatnak s vgl megsrtenek. A blcsek trsasgt keresd. Az okosakkal lehet beszlni. A blcsekkel lehet hallgatni."
Ha a n vgleg tvozik, akkor mr csendben teszi, mert eltte ppen elg zajt csapott, hogy vgre meghalld s megrtsd t.
Ha a n mg szeret, akkor beszl hozzd. Akkor sr, elpanaszol, krdre von, magyarzatot vr, s gondolkods nlkl, az arcodba bortja a srelemzuhatagot. Nem burkoldzik nmasgba, nem hagyja, hogy az rtetlensg, csendes, kommunikcimentes, klnll, kzny -szigetekre sodorja az egykori szp szerelmet. Nem csak fizikailag van jelen, nem tri a fejt szksi terveken, nem fogalmazza a bcs szvegt. Ha a n szeret, akkor nem marad hallgatag. A kzny a n hallos cskja, rted mr? Ha szeret, akkor ott van, jelen van, tadja magt, benne llegzik a kapcsolatban, mert mg fontos, mert megri, mert vltoztatni akar, mert meg akarja javtani. Ha udvariasan vgighallgatja a frfi sznoklatot, majd elvonul, akkor mit tesz? Viselkedik. Akkor mr nem vagy fontos. Akkor semmi vagy.
Egy alkalommal beszlgettem Pilinszky Jnossal, s a klt megjegyezte:
- "Ti pszicholgusok nagyon nagy terheket raktok az emberekre. Azt hirdetitek, hogy minden emberi problmnak van megoldsa. Ezzel sikerl elrnetek, hogy az emberek tbbsge gy rzi, csak olyan hlye, hogy nem tudja megoldani a szexulis problmit, a szleivel val viszonyt, a hzassgt, az egzisztencilis gyeit, a politikai orientcijt stb. - s sszeomlik. A valsgban, – mondta Pilinszky – az let dolgainak tbbsge nem megoldhat. Legfeljebb jl- rosszul elviselhet. risi a klnbsg kzttnk. Ti gy gondoljtok, hogy az letben problmk vannak s megoldsokra van szksg, n meg gy gondolom, hogy az letben tragdik vannak, s irgalomra van szksg.
– Megvltoztl… Mr nem vagy ugyanaz. Keserbb vagy, magnyosabb… regszel.
Nem – feleltem. Nem regszem, csak blcsebb vlok.
Mr nem az vagyok, akit msok ltni akartak. Vgre az vagyok, aki lenni szeretnk.
Mr nem keresem msok elismerst. Inkbb megtanultam elfogadni nmagam.
Mr nem nzek hazug tkrkbe, amelyek kegyetlenl becsapnak.
Nem, nem regszem. Csak tisztbban ltok.
Megvlogatom a helyeimet, a trsasgomat, a szoksaimat s a gondolataimat.
Elengedtem a flsleges ragaszkodsokat, a felesleges fjdalmakat, azokat a lelkeket s szveket, amelyek nem maradhattak velem.
Nem kesersgbl, hanem nmagam megrzsrt.
A zajos jszakkat az jjeli tanulsra cserltem.
Nem trtneteket lek t, hanem elkezdtem megrni ket.
Mr nem viselek larcot, amely elrejti a sebeimet.
Most egy knyv az, ami gazdagtja a lelkemet.
A borospoharakat kvscsszkre cserltem.
Mr nem idealizlom az letet – hanem vgre meglem.
Nem, nem regszem.
A lelkemben ott a megjuls frissessge.
A szvemben ott az rtatlansg, amely minden nap jra felfedezi nmagt.
A kezeimben ott a gyengdsg, mint egy bimb, amely lassan kinylik, hogy olyan tvlatokba repljn, amelyek elrhetetlenek azok szmra, akik csak a lnyegtelen dolgokat keresik.
Az arcomon egy pajkos mosoly jtszik, amikor a termszetet figyelem.
A flemben a madarak neke ad ritmust az utamnak.
Nem, nem regszem. Csak szelektv lettem.
Az idmet a lthatatlan dolgokra fordtom. jrarom a trtnelmet, amit elmesltek nekem.
jra felfedezek elfeledett vilgokat, kinyitom azokat a rgi knyveket, amelyeket egykor flig olvastam el.
Megfontoltabb lettem.
Elengedtem a hibaval indulatokat.
Megtanulok csak arrl beszlni, ami valban szmt.
Megtanulom mvelni a tudst, elltetni az eszmket, s alaktani a sorsomat.
Nem a kor teszi, hogy szombat este korn lefekszem.
Hanem az, hogy vasrnap reggel egy kvt akarok kortyolni rrsen, s egy verset olvasni lassan.
Nem az regsg miatt jrok lassabban.
Hanem mert ltni akarom, ahogy azok, akik tl gyorsan futnak, megbotlanak a sajt trelmetlensgkben.
Nem az regsg miatt hallgatok el.
Csak azrt, mert nem minden sz rdemli meg, hogy visszhangra talljon.
“Ha valakit tiszta szvbl szeretnk, azt hallunk napjig szeretni fogjuk, lehet, hogy nem mellette ljk le az letnket, nem tlti ki a mindennapjainkat, de a szvnkben mindig megrizzk t, mert valamikor fontos volt neknk..”.
(Marilyn Miller)