"lmodni knny, egszen addig, amg nem kell tennnk rte semmit. Mert nem kell szembenznnk a kockzattal, a kudarccal, a nehz pillantokkal, s amikor megregsznk, nyugodtan hibztathatunk msokat - a szleinket, a frjnket, a gyerekeinket -, amirt nem valstottuk meg az lmainkat. "
Az apa fradtan tr haza a munkahelyrl, s leroskad a fotelbe. Htves kisfia jn oda hozz s megkrdezi:
- Mondd apa, neked mennyi az rabred?
Az apa haragra gerjed:
- Mirt krdezed? Csak nem valami jtkot akarsz velem megvetetni? Azonnal mars a szobdba, te klyk!
A kisfi szemben knnyek jelennek meg, de illedelmesen felmegy a szobba s becsukja az ajtt maga mgtt.
Ahogy az apa l a szkben, mg forronganak benne a nap esemnyei, ahogy a fnke megint jraratta vele a prezentcijt, ahogy a kollgja 3 nappal a projekt vge eltt betegllomnyba ment, s kezbe temeti az arct. „Mikor lesz ennek vge?” – krdi magtl. Aztn eszbe jut a gyerek. „Taln nem kellett volna gy bnnom vele. Lehet, hogy ez csak egy rtatlan krds volt, s n rtettem flre azrt, mert gy rzem, a krnyezetemben mr mindenki rajtam lskdik” – gondolja magban, s elindul felfel a lpcsn. Benyit a gyermek szobjba, ahol a fia a fldn kuporogva halkan jtszik magban.
Fia felnz, s jra megkrdezi megszeppenve:
- Apa, neked mennyi az rabred?
- 4 dollr, fiam.
- s tudnl nekem adni ebbl 2 dollrt?
Az apa – br gyanakv tekintettel – rnz jra a fira:
„Remlem, nem valami jtkot akar belle venni!” – gondolja.
- Mire kell neked az a 2 dollr? – krdi.
- Mindjrt megmutatom – mondja a gyermek, mr halvny mosollyal a szjn.
Apja elveszi a 2 dollrt, s odaadja a finak. Mire fia benyl a takar al, s elvesz tzcenteseket, s sszesen 2 dollrra jn ki neki is a vgsszeg. A fi sszeteszi a kapott bankkkal, s a kezben lv pnzt, a 4 dollrt, az apja fel nyjtja.
- Apa, ugye most, hogy n is kifizetem, tudsz velem is tlteni egy rt, hogy egytt jtsszunk?
Jl figyelj oda arra, ki veszi meg az iddet, hogy mindig jusson belle azoknak, akiknek igazn fontos.
Brmennyire is erlkdtem, hogy ne gondoljak r, nem azrt kzdttem, hogy elfelejtsem. ppen hogy attl fltem - jszaknknt, amikor a hossz lmatlansgbl ered kimerltsg lerombolta az nvdelemre emelt falakat -, hogy elfelejtem, hogy a mlt kicsszik a kezem kzl. Hogy az agyam szita, s egy napon nem fogom tudni visszaidzni pontosan a szeme sznt, a brnek hvs rintst, vagy a hajnak a pontos rnyalatt. Azt nem engedhetem meg magamnak, hogy gondoljak rjuk, de elfelejtenem nem szabad ket.
Mert volt valami, amiben muszj hinnem ahhoz, hogy tovbb tudjak lni - tudnom kellett, hogy ltezik valahol. Ez minden. Minden mst el tudok viselni. Feltve, hogy ltezik.
A szomorsg mlyebben van, mint a simogats a brn, ott van az erek mlyn, nha, amikor csend van, hallani lehet a surrogst, mintha egy fisztula felersten a zrt helyen val rohanst a testben, megy krbe-krbe, s visszaverdik az rfalakrl, a szomorsg lland dolog, br rtesznk nha egy-egy mosolyt, egy nevetst, egy szp napot, hogy ne lssuk, de van az estnek egy pillanata, amikor pontosan hallani lehet, minden szvdobbanssal kzelebb jn.
s nincs hova elbjni elle.
Magnyban trsat keresnk, mert nem brjuk sokig - s ha trsunk van, elbb-utbb jra a magnyt, mert a kzssget sem brjuk ki. Ez a "magnszvnk" szntelen nellentmondsa. ppgy mkdik, mint a llegzs: beszvom: csak magam vagyok - kifjom: s az egsszel vagyok... gy vdekeznk a fullads ellen. Ms szval gy lnk.
Tudod arra gondoltam,
hogy a szeretet,
az, hogy mirt szeret valakit,
valamit az ember,
az indokolhat ltalban,
van r kzzel foghat magyarzat,
szeretni zrt, illatrt, ltvnyrt,
sokszor a hla gyermeke a szeretet,
kedvessgrt, j szrt,
vagy akr csak a szeretetrt,
de van gy,
hogy megmagyarzhatatlan,
ltszlag nincs mirt, oktalan,
hiszen az ember se j szt,
se j zt, se kedvessget,
se szeretetet nem tapasztal,
mgis szeret megllthatatlan,
nagy fjdalommal,
a vilg szmra rthetetlen…
de taln pont a fjdalom,
az a megmagyarzhatatlan,
ami miatt szeretni muszj,
a fjdalom,
ami megnyit az emberben
egy addig ismeretlen rszt,
mintha vizet fakasztana ksziklbl,
a hats elmondhatatlan,
amikor a szenveds tjn
sszetallkozik az ember sajt,
az addig ismeretlen lelkvel.
„Sorsunk nem a valszertlensge miatt irtztat; azrt irtztat, mert visszafordthatatlan s vastrvny. Az id anyagbl vagyok. Az id foly, mely magval ragad, m n vagyok az a foly… A vilg, sajnos, valsgos; n, sajnos, Borges vagyok.”
Nincs semmifle varzsmdszer a kezdsre! Ha egy ember az szmedence szln llva arra kszl, hogy beugorjk a hideg vzbe s azt krdezn tled: Hogyan kezdjek beugrani? mindssze azt vlaszolnd: gy kezd el, hogy ugorj! Szedd ssze a btorsgod s ugorj!
Akr leted minden rjban j lapot kezdhetsz. Ezrt aztn semmi rtelme, hogy vrj a kvetkez htig, vagy akr holnapig. Remlheted, hogy a kvetkez hten melegebb lesz a vz. Remlheted – de nem lesz melegebb. Hidegebb lesz.
- Mirt nem mutatod ki az rzseidet?
- Mirt kne? n tudom, s ez a lnyeg. Sose gondolkoztl mg el msok nylt szni nagy srgrcsei lttn, hogy vajon tnyleg a szvk fj-e gy, vagy csak sajnltatni akarjk magukat? Szerintem ha az ember kzszemlre teszi, amit rez, attl valahogy bepiszkoldnak az rzelmei...
" fogalmazta meg egyszer egy unalmas vasrnap dlutn, amikor fllomban bmultuk a tvt, hogy a mi kapcsolatunk sokkal tbb, mint szex, mint szerelem, mert mi mr gy ssze vagyunk nve, hogy elvreznnk, ha kettszednnek minket."
Szrd szt kincseid - a gazdagsg legyl te magad.
Nydd szt dszeid - a szpsg legyl te magad.
Feledd el mulatsgaid - a vgsg legyl te magad.
gesd el knyveid - a blcsessg legyl te magad.
Pazarold el izmaid - az er legyl te magad.
Oltsd ki lngjaid - a szerelem legyl te magad.
zd el sznalmaid - a jsg legyl te magad.
Dld fel hiedelmeid - a hit legyl te magad.
Trd t gtjaid - a vilg legyl te magad.
Vedd egybe leted-hallod - a teljessg legyl te magad.
Az "Igazit" keresed? n is azt kerestem sokig, s mikor megtalltam, rjttem, hogy hiba volt. Most mr az "Igazat"keresem. . . Mert az "Igazi" szrnyakat ad, s aztn letpi rlad, az "Igaz" odaadja a sajtjt, ha zuhanni kezdesz. . . Az "Igazi" megcskolja a kezed, az "Igaz" megfogja. . . Az "Igazi" lmodik veled, az "Igaz" virraszt melletted. . . Az "Igaziba" belehalsz, az "Igaz" meghal rted, ha kell. .
Egy buddhista gyakorlat arra tant, hogy a nap vgn, lefekvs eltt emlkeztet szavakban rd fel, mi az, amin felizgattad magad, mi esett rosszul, mi hbortott fel. A ht vgn nzd vgig, s ami rzelmileg kzmbs, hzd ki. Aztn egy hnap elteltvel tedd meg ugyanezt. Ltni fogod, mennyit izgatod magad flslegesen olyan dolgok miatt, amelyek nem rnek meg semmifle izgalmat.
"Egy rgi legenda szerint Salamon kirly gyrjbe ez volt vsve: "Minden elmlik." Amikor szomor volt, rnzett a feliratra, s tudta, a szomorsg el fog mlni. S amikor boldognak rezte magt, akkor is elolvasta, s azt is tudta, a boldogsg sem tart rkk. A "minden elmlik", a "minden vltozik" elfogadsa borzasztan fontos eleme az letnknek. Egyetlen vallst ismerek, melynek ez a kiindulpontja, a buddhizmust."
"res szavak al rejtettk azt a rettenetes izgatottsgot, mely egymshoz kergetett. Dadogva titkoltuk, hogy akarjuk egymst. Megjtt az a pillanat, amelyben kvncsiak lettnk egyms zre, s meg akartuk kstolni egymst. A szerelmi emberevs nnepi pillanata, amikor egymsnak esik az hes frfi meg az hes asszony, s kzzel, szemmel, szjjal, miden rzkvel iparkodik mennl tbbet falni a msikbl, hogy a ruhn, hson s csonton keresztl eljusson a mindentl megfosztott, meztelen llekig."
“Ha valakit tiszta szvbl szeretnk, azt hallunk napjig szeretni fogjuk, lehet, hogy nem mellette ljk le az letnket, nem tlti ki a mindennapjainkat, de a szvnkben mindig megrizzk t, mert valamikor fontos volt neknk..”.
(Marilyn Miller)