Abban higgyetek, amit letre akartok kelteni. Istenben, ha Istent akarjtok letre hvni. Stnban, ha a Stnt akarjtok letre hvni. nmagatokban, ha nmagatokat akarjtok letre hvni. Az rk letben, ha rkk akartok lni. A Hallban, ha a nemltre vgytok. Amiben hisztek, az szmotokra – van. Amiben nem hisztek, az szmotokra – nincs.
Egytt kell lni, nem egymsban s nem egyms mellett. Egy kapcsolat nem adhat tbbet annl, mint hogy a nt s a frfit egyarnt hozzsegti rejtett lehetsgeinek kibontakozshoz, ahhoz, hogy egyre inkbb hiteles, egyre marknsabban nmaga legyen. Kt szuvern-ember egyttlsnek ez az igazi rtelme. Az “n” nem olddhat fel a “Mi” lmnyben. De ez a kt n nem is tvolodhat el egymstl annyira, hogy a kapcsolat pros magnny vltozzon. Kt szabad ember lett gondolatok, lmnyek; rmk s knldsok megosztsa tvzi ssze. De a megoszts is mrtk szerint trtnjen. Minden embernek joga van ahhoz, hogy lelkben egy kis kamrt megtartson nmagnak. Ez csak az v. Ennek az ajtajt nem kell kinyitni.
Sok-sok ember, egykori szerelmek, bartok, ellensgek, vidm s keser lmnyek emlkei, gyzelmek, veresgek, szgyenek, diadalok, pnz s karrier… Hzzuk, vonszoljuk, jra meg jra belegabalyodunk; vgigvonulnak bennnk egykor tlt rzelmek s indulatok, amelyeknek mr a nyomuk is elmlt az idben. Csak mi tartjuk letben, bresztjk fel ket hallos mly lmukbl. S ekkor megjelennek, mint a mlt rnyai. Ksrtetek.
Az n azonos egsz trtnetnkkel, letnk sokszor bizarr, sokszor abszurd, sokszor jtkos esemnyeivel. nmagunk megalkotsa klnbz ellentmondsos vagy egymst erst trtneteink folyamatt fzsvel valsthat meg.
Vannak emberek ezen a fldn, akik gy dobljk ide-oda a szavakat, meg az greteket, hogy azoknak semmi rtkk nincsen tbb.
Ellophatod valakinek a lovt, a tehent, krt, vadszpuskjt. Mindent ellophatod s visszaadhatod megint, vagy megtrtheted az rt. Csak egy valamit, ha ellopsz valakitl, nem trtheted meg soha. S ez az id! Ha valakinek az idejt lopod, azt gy megloptad, hogy soha jv nem teheted. A vrakozsban eltelt idt semmi hatalom a fldn nem hozhatja vissza. Nincs, eltelt, vge. rkre elveszett, s te voltl az, aki a jvtehetetlen vesztesget okoztad.
A megbzhat embert mg ellensge is tiszteli, mert a megbzhat ember a trsadalom sziklakve, amire orszgot lehet pteni. A tbbi szemt, amit elf a szl…
"Azoknak, akik hisznek Istenben, a nagy krdsek meg vannak vlaszolva. Azonban neknk, akik nem fogadjk el rgtn Isten formuljt, a nagy vlaszok nem maradnak kbe vsve. Mi alkalmazkodunk az j helyzetekhez s felfedezsekhez. Mi alakthatak vagyunk. A szeretetnek nem kell parancsnak vagy a meggyzs eszkznek lennie. n a magam Istene vagyok. Azrt vagyunk, hogy elfelejtsk az egyhz, az llam s az oktatsi rendszernk tantst. Azrt vagyunk, hogy srt igyunk. Azrt vagyunk, hogy hborzzunk. Azrt vagyunk, hogy nevessnk, s olyan jl ljk az letnket, hogy a Hall fljen elvinni minket."
Meg akarlak tartani, hozzd akarok tartozni. Utadat akarom llni, el ne mehess. Azt akarom, hogy ertlen legyl, kiszolgltatott, magatehetetlen. Hogy csak n kelthesselek letre. (...) Hogy mindig csak bellem llegezhess...
Az ember mindenrt felels, ami vele trtnik. A blcs ennek tudatban van, s nem veti el tbb a szenveds magvait. Inkbb az rm magvait veti el. Elbb-utbb mindent le kell aratnod, amit elvetettl. Ezt jelenti a menny fogalma: a blcs elveti az dvssg, a szeretet, a knyrletessg magvait, melyek egy napon kertt fejldnek. (...) Ha egyre csak az rm, a szpsg, a tnc, a dal, a meditci, az ima magjait hinted szt, akkor hamarosan ltrehozol egy vrkertet az igazsg virgaibl - ltrehozod a Paradicsomot.
Az rm minden flelem ellenszere. Akkor bukkan fel a flelem, ha nem lvezed az letet. Ha lvezed az letet, a flelem eltnik. Lgy pozitv, s rlj tbbet, nevess tbbet, tncolj tbbet, nekelj tbbet. Lgy egyre vidmabb s vidmabb, lelkesedj apr dolgokrt, mg a legaprbbakrt is. Az let apr dolgokbl ll, ezrt ne vrd, hogy valami nagyszer trtnjen. Az csak akkor kvetkezhet, ha az apr, kznsges, mindennapi dolgokat j elmvel kezded meglni, j frissessggel, j lelkesedssel. Sok ember van a vilgon, aki elszalasztja, mert mindig valami nagyszer dologra vr, ami nem tud bekvetkezni. Csak apr dolgokon keresztl kvetkezhet be: eszed a reggelidet, stlsz, frdt veszel, beszlgetsz egy bartoddal, csak ldglsz egyedl, s nzed az eget, vagy fekszel az gyadon, s nem csinlsz semmit. Ezekbl az apr dolgokbl ll ssze az let. Ezek az let alkotelemei.
Nagyobbak a hzaink, de kisebbek a csaldjaink;
Tbb a knyelmnk, de kevesebb az idnk;
Tbb diplomnk van, de kevesebb blcsessgnk;
Nagyobb tudsunk, de gyengbb rtktletnk;
Tbb szakrtnk, de tbb problmnk;
Tbb gygyszernk, de kevesebb egszsgnk;
Eljutottunk a Holdra, s vissza is trtnk onnan,
de gondot okoz, hogy tmenjnk az utca tls oldalra megismerni az j szomszdot,
Tbb szmtgpet ptnk, hogy tbb informcit trolhassunk, mint valaha, de kevesebbet kommuniklunk egymssal.
Gazdagok lettnk mennyisgben, de szegnyek minsgben.
Ez a kor a gyorsttermek s a lass emszts.
A magas emberek trpe jellemmel.
A hatalmas profitok s seklyes kapcsolatok.
Olyan idket lnk, amikor rengeteg minden van a kirakatban, de semmi sincs a szobban.
me egy pr zen monds a klnbz csillagjegyekhez trstva:
1. Kos – Lpj elre s az t megnylik eltted.
2. Bika - A zen gyakorlsa nem szabadid, hanem a napi rutinra val figyels.
3. Ikrek – Az ellenttes oldalnak is van ellenttes oldala.
4. Rk – Ha nem tallsz egy helyet a vilgban amit otthonodnak neveznl, akkor brmerre is msz hazafele tartasz.
5. Oroszln – Ne hditsd meg a vilgot ervel. Az er csak ellenllst szl.
6. Szz – Brhol is legyl a bejratnl llsz.
7. Mrleg – Az igazsg tkletes, mint a vgtelen tr, senkitl nem akar semmit.
8. Skorpi – Amikor egy bizonyos dolgot keresel pp azt nem tallod.
9. Nyilas – Ne legyl szablyokhoz ktve, de alkosd meg a magad szablyait.
10. Bak – Nem maradt ms htra ebben a pillanatban csak hogy nevess.
11. Vznt – gy ld az leted, mint ahogy egy madr szll az gen vagy ahogy egy hal szik a vizen.
12. Halak – Ha rted, a dolgok gy vannak, ahogy lennik kell, ha nem rted akkor is gy vannak ahogy lennik kell.
Buddha ngy Nemes Igazsga, avagy miknt gyzd le a szenvedst az letedben?
A Ngy Nemes Igazsg elsszm megclzottja a szenveds – errl szl, ezt boncolgatja. De mit is jelent az a sz, hogy szenvedni? Honnan szrmazik ez az rzs? Vagy miknt lehet vget vetni neki? Mindezekre megtallod a vlaszt Buddha tantsban.
1. nemes igazsg: „Az let nem ms, mint szenveds.” – Az a tny, hogy lsz, szenvedssel jr. Ez pedig nem csak abbl addik, hogy az emberi lny nem tkletes, hanem abbl is, hogy maga a vilg, amelyben lnk, messze ll a tkletessgtl. Ltnk sorn egyarnt meg kell tanulnunk elviselni a fizikai szenvedst – betegsgeket, fjdalmat, sebeket, fradtsgot, regsget s vgl a hallt, s a pszichikai szenvedst is – szomorsgot, flelmet, frusztrcit, csaldst, depresszit. Mg akkor is, ha a szenvedsek mellett az let sok jt is tartogat szmunkra – boldogsgot, rmet, megknnyebblst, az let csak tkletlen marad, hiszen a dolgok, lnyek, melyek krlvesznek, mind mlandk. Ez pedig, hogy vilgunkban semmi sem halhatatlan, azt jelenti, semmi sem rk az letnkben sem, gy az sem lesz velnk mindig, ami/aki boldogg tett minket. Mint ahogyan mi is megsznnk ltezni egy adott pillanatban…
2. nemes igazsg: „A szenveds alapja a ragaszkods.” – A szenveds forrsa a ragaszkods azokhoz a dolgokhoz, amelyek mulandk, illetve ebbl a ragaszkodsbl add tudatlansg, kzmbssg. A haland dolgok esetben nemcsak a fizikai ltkben elttnk lv trgyakra, szemlyekre kell gondolnunk, hanem ide tartoznak a gondolatok, kpzetek, brndok – mindaz, amit rtelmezni tudunk. A tudatlansg, kzmbssg pedig az rtelmezsek hinyt, elkerlst jelenti azokkal a dolgokkal szemben, melyeket agyunk szlel, melyekhez ragaszkodik. A leggyakoribb okok, melyek miatt szenvednk, a vgyakozs, szenvedly, a karrier- s vagyonhajsza, a hrnv s npszersg elrse, vagyis szenvedni akkor szoktunk, mikor nem akarunk kiengedni valamit a keznkbl, amikor svrgunk valami utn. s mivel olyan dolgokhoz ragaszkodunk, amelyek mulandk, elkerlhetetlen a szenveds is.
3. nemes igazsg: „Kpesek vagyunk elrni azt a pontot, amikor a szenveds megszntethet.” – Ugyanis ltezik egy olyan llapot vagy momentum, amikor a legszrnybb szenvedsnek is vge lesz. Ez a Nirodha, vagyis az a pont, amikor elszakadunk a szenvedlyes vgyainktl, a mentlis ragaszkodstl. Ez a harmadik Igazsg arra hvja fel tulajdonkppen a figyelmnket, hogy a szenvedst brmelyik percben megakadlyozhatjuk, ha helyettestjk a fj dolgokat (ragaszkodst, szenvedlyt, vgyakat, stb.) a szent irnti szeretettel, a termszet csodlsval, annak rtkelsvel, ami krlvesz bennnket. A Nirodha eltvolt minden mulandhoz ktt ragaszkodst az letnkbl, ha tiszta elmvel s nyitott szvvel cseleksznk. A boldogsg rzetnek a keltse s tkletestse tbb fzison halad t, a vgs pont pedig a Nirvana – az az llapot, amikor szabadok vagyunk valamennyi gondunkkal, sztereotpinkkal, gondolatainkkal szemben. Ezt azonban csak azok rthetik meg, akik az letet teljes egszben megtapasztaljk, s akik kpesen megvlni a ragaszkodsaiktl.
4. nemes igazsg: „A szenveds akkor r vget, ha a Nyolckar Utat kvetjk.” – Buddha szerint, a szenveds vgn egy nyolcg t ll majd elttnk, amely elvezet az jjszletshez, megjulshoz. De mire is tant minket ez a Nyolckar t? Arra, hogy javtsuk ki:
- a gondolatainkat – kerld msok megbntst s a tves vlemnyek alkotst;
- a szavainkat – kerld a pletykt, a hazugsgot, a bnt akcentust, stb.
- a cselekedeteidet – ne lopj, lj vagy hajts vgre antiszocilis cselekedeteket, olyanokat, melyekkel msoknak fjdalmat okozol;
- a mindennapi letnket – mindig a helyes utat vlaszd a tetteidben, beszdedben, gondolataidban;
- az erfesztseinket – ha megtetted az els lpst, lgy kitart a tbbiben;
- a figyelmnket – lgy a tudatban az „itt s most”-nak ahelyett, hogy az „ott s majd”-rl lmodozz;
- az sszpontostsunkat, koncentrlsunkat – mindig arra trekedj, hogy kiegyenslyozott kzrzeted, mentlis llapotod legyen.
A vgkvetkeztets teht az, hogy a megtanuljuk kordban tartani a testnk s az elmnk, s segtnk msokon ahelyett, hogy megbntannk ket, okosabbak lesznk s megismerjk sajt elmnket, gy pedig elkerljk a szenvedst is.
A legszebb dszdoboz a szved, benne az ajndk a szeretet, amit az jszaka csendjben szpen leteszel a kszbre. Annak a kszbre, akinek sznod. s vrsz. s remnykedsz. Remnykedsz, hogy kinylik az ajt, egy gyengd kz felemeli, kibontja, s maghoz leli. Mert titokban erre vgyott. Mert megkapta a legszebb ajndkot, amirl valaha lmodott. A te szvedet, benne a te szeretetedet. s ha ez megtrtnik, mindketten ajndkot kaptok. Egymst.
Vrni valakire
- ki n vagyok -
keresni egy leten t
akkor is
ha a remny mr elhagyott
tjrni vilgokon
mozg halottknt
az lk kztt
kvetni ket
- mint az rnyk -
az emberek mgtt
s ha feltnik
s gy hiszem, megtalltam
mris tovaszll
mert hamisra vrtam
vrni valakire
egy leten t
s ha feltnik
kezem nyjtom fel
megfogni kezt
majd elengedni
mert mr egy msik
vrni valakire
figyelni
mint az ber llat
ki zskmnyt szimatol
s ha feltnik
rohanni fel
rmosolyogni
htha az
akit keresek
leteken t
htha visszamosolyog
s nyugalmat lelek
htha nem voltak hibavalk
a lelt nyomorult letek
htha nem is akkora a vtkem
hogy magamat
rk magnyra tljem
htha kivezet engem is
ki mindenkit vezet
mert gy gondolja: elg!
s elkldi
akire vrok
s vget r
az idtlen szenveds
s ha feltnik
s kezem nyjtom fel
nem lesz hamis gret
ostoba remny
s kzfogsunk majd
rkk tart
s a vndort vget r.
Az llattl, mely gaskodik bennem,
Futva futok a nvnyvilghoz,
Halkabb, sibb let temhez,
Titkos, bvs mozdulatlansghoz.
Mert llat bennnk minden, ami rt,
s minden, ami szp, taln nvny,
Erdk suttognak bennnk, s ndasok,
S vizirzsk a ndasok tvn.
Mi szebb: csattog tigris-foggal jrni
Vrre s kjre mindg-szomjasan, -
Vagy risfaknt nyugodtan llni,
Mindegy, hogy lombosan, vagy lombtalan?
, Nvnyorszg, minden szebb tebenned:
Szebb a gymlcs, mely kn nlkl terem,
Szebb a hall s szebb a szlets,
s sokkal, sokkal szebb a szerelem.
Az emberre; ki bntl, bajtl, kt vz kztt
Az emberre; ki bntl, bajtl senyved,
Csak azt ne mondjtok, hogy vegetl,
Mert vegetlva szzszor szent az let,
S ahogy mi lnk: szzszoros hall.
Csak zengedezett halkan a tcsk.
Egyszer elhallgatott.
gy reztem: a hideg holdvilgban
Egy pillanatra minden megfagyott.
Elllott a mindensg szvverse
A kis jfli dalnok sznetn.
Egyszer egy indiai hercegn desapjtl kapott gyrvel felkeresett egy hindu blcset.
Azt krte tle, hogy vssen a gyrbe olyan blcsessget, mely a szomor napokon vigasztalja, a nehz helyzetekben btortja, a boldog idszakokban pedig vatossgra inti.
A blcs pr nap mlva visszaadta a gyrt.
Egyetlen szt vsett bele: ELMLIK ...!"
“Ha valakit tiszta szvbl szeretnk, azt hallunk napjig szeretni fogjuk, lehet, hogy nem mellette ljk le az letnket, nem tlti ki a mindennapjainkat, de a szvnkben mindig megrizzk t, mert valamikor fontos volt neknk..”.
(Marilyn Miller)