„Kellkek szksgesek az lethez: laks, bizonyos ghajlatoknl fts, ennival, s egy sor ms dolog is. De ha a hangsly ezekre kerl t, akkor kialakul egy olyan kultra, egy olyan trsadalom, amelyik csak a kellkekre figyel. Hogy van laksa, van fedl a feje felett, az nem elg. Nagyon szp laksa legyen! De az se elg: kiltsa is legyen! Az se elg! Sajt hza legyen! llandan cserli a kellkeket, s gy rzi, nem mlhat el az lete a legjobb technikai s hztartsi felszerelsek, ruhk, cipk, mvszeti alkotsok, egyszval a legrtkesebb dolgok megszerzse s birtoklsa nlkl. s ezzel elmegy az lete. A modern trsadalomban az emberek tbbsge az let kellkeinek a megszerzsre fordtja minden energijt. lni mr nem marad ideje. Mire sszehozza a legjobb autt, a legjobb hzat, a legjobb telket, a klfldi utazsokat, teht mindazt, ami kell mg, mg, mg, elviszi az infarktus, de legalbbis megregszik, s mr nem tud lni vele. De a kellkek nlkl sem tud lni, mert ez a danaidk korsja, ami sose telik meg. Sose jut el egy olyan pontra, hogy na, most mr elg! Ez az egyik oka annak, hogy a maximlis anyagi jlt sem hoz boldogsgot.” (Popper Pter)
Mert az "Igazi" szrnyakat ad, s aztn letpi rlad, az "Igaz" odaadja a sajtjt, ha zuhanni kezdesz... Az "Igazi" megcskolja a kezed, az "Igaz" megfogja... Az "Igazi" lmodik veled, az "Igaz" virraszt melletted...
Az "Igaziba" belehalsz, az "Igaz" meghal rted, ha kell...
Ha krhetnk az Istentl magam szmra valami szpet s nagyot, azt krnm, hogy adjon nekem is egy egyszer kicsi hzat, ngy szobval, vadszls tornccal, reg krtefval. Mohos legyen a teteje, s olyan kicsi legyen, hogy ne frjen el benne izgalom, perpatvar, bktlensg. Csak n s az, akit szeretek..."
"Valami csndes s belenyugv szomorsg van ebben az rzsben, hogy ht igen, eltelt megint egy nagy raks id, maholnap meglassulnak a mozdulataink, flnk nehezebben fogja fl a zajokat, szemnk ell homlyba tvolodik a tj, orrunk tompbb lesz az illatok irnt. S maholnap ms ember l ezen a jszlon, s ms ember hallgatja az llatok csndes rg zajt. Igen, maholnap elfrad a lbunk, s nem tudja jrni a fldeket, s attl kezdve ms valakinek szntanak az ekk, s ms valakinek omlik a fld puhn a csizmja alatt, s a pacsirta msnak nekel.
Igen, ht ez a rend, mondja magban az ember. Ez a rend. Csak kr, hogy olyan rvid volt az egsz. Hogy tulajdonkppen semmi sem trtnt, csak volt nhny szp s nagyszer lmny, s volt nhny csnya s gonosz lmny. Volt nhny gazdag, rmtl dagad perc, s volt nhny megalztats, nhny kellemetlen kaland, betegsg, bnat, egyebek. s volt jrkls az eke utn, volt nhny szp, kellemes mozdulat, mikor a kz magot lendtett a tavaszi fld fel, mikor a td tgultan szvta be a fk virgt, vszakok illatt, mikor a lb mezk puha pzsitjra hgott. De egyb tulajdonkppen nem trtnt semmi. s maholnap ennek is vge van. Ennek a kevsnek, ennek a semminek, ennek az letnek."
"Igen, elvesztettk az otthonunkat, fiam. Elvesztettnk mindent - ahogy azt manapsg mondani szoktk. Mgis, nzd: szp a vilg.
Susognak a fk, harmat csillog a fszlak hegyn, pillangk vannak, s virgok vannak. Tudd meg, hogy a srgarig egyetlen fttyvel megszpthet ezer csnya rontst ezen a vilgon.
Nzd a vilgot s figyeld meg jl. Figyelj a fkra s a madarakra! zre, pillangra, virgra! Ne trdj sokat az emberekkel, s ne hallgass oda, ha cifra jelszavakkal hozzd szlanak. Az emberek csak rontani tudjk a vilgot...
Jtkaidat elvehetik, ruhidat elvehetik, pnzedet elvehetik msok. De nincsen olyan hatalma a fldnek, amelyik elvehesse tled azt, hogy a pillangnak tarka szrnya van s hogy a rigftty olyan az erdn, mintha egy nagy kk virg nylna ki benned. Nem veheti el senki tled azt, hogy a tavaszi szellnek des nyrfaillata van s selymes puha keze, mint a j tndreknek."
Ne hagyd, hogy a hiedelmek s a negatv bergzlsek korltozzanak!
Az alaphelyzet a kvetkez: t majom be van zrva egy ketrecbe, melynek kzepn egy ltrt helyeztek el, ami felett j pr bann lg. Minden egyes alkalommal, amikor az egyik majom elindult a ltrn felfele, hogy leakasszon egy bannt, a kutatk a lent tartzkod ngy majmot hideg vzzel locsoltk le.
Ez egy ideig gy folyt, majd egyik nap, mikor az egyik trsuk elindult a ltrn, hogy egy bannt szerezzen, a trsai visszarngattk, s ellttk a bajt. Pr prblkozs utn a majmok teljesen leszoktak a bannszerzsi akcijukrl, s egyikjk sem indult fel a ltrn tbb.
A kutatk ezutn gy dntttek, hogy az egyik majmot kicserlik egy msikkal. Ez egybl megindult a bannok fel, de a tbbiek nem hagytk, s megvertk. Az jonc mg prszor prblkozott, de idvel is megtanulta, hogy mi a szably, mg akkor is, ha nem tudta az okt, amirt a tbbiek nem engedik t fel a bannokhoz.
A kutatk mg egy majmot kicserltek, s a trtnet ugyangy megismtldtt, az elszr kicserlt majom is beszllt a msik megversbe, pedig annak idejn t is jl elpfltk a trsai.
Az eset a harmadik s negyedik kicserlt majom esetben is megismtldtt. Vgl pedig az tdiket is kicserltk, gy mr egy llat sem volt a ketrecben, akit annak idejn lelocsoltak volna hideg vzzel, de tbb egy j trsukat sem engedtk fel a ltrra.
Ha tudnnk kommuniklni velk, s megkrdeznnk tlk, hogy mi az oka annak, hogy senki sem mehet fel a ltrn, hogy levegyen egy bannt, a vlaszuk felttelezheten a kvetkez lenne: “Nem tudjuk. A dolgok itt gy mennek…”
"Tudtad, hogy Johan Sebastian Bach elvesztette a kislnyt, majd hrom fit, aztn a felesgt?". Aztn jrahzasodott, majd msodik felesgvel, Anna-Magdalnval egytt tovbbi ngy lnyt s hrom fit vesztette el. Tizenegy szeretett gyermekket...
Sok kutatt foglalkoztat a krds: hogyan tudta Bach feldolgozni ezeket a vesztesgeket? Hogyan nem llt le a lgzse, hogyan nem llt le a szve? s ami a legfontosabb: hogyan tudott tovbbra is zent rni? Kanttk, csellszvitek, misk, koncertek... A legszebb zene, amit a vilg hallott. Tudjk, hogyan csinlta? A jtk vgn mindig azt rta, hogy "Soli Deo gloria" (Dicssg egyedl Istennek), az elejn pedig "Uram segts". Ezrt lehet imdkozni Bach zenje kzben, mert a zene maga az imdsg. Bach zenje egy beszlgets az ember s Isten kztt. "
"Egyik este felhvott egy kedves bartom. Amikor megkrdezte, hogy vagyok, nem tudom, mirt azt mondtam neki :
- Nagyon magnyosnak rzem magam.
- Akarsz beszlgetni ? - mondta nekem. Akarod, hogy elmenjek hozzd ?
Igent mondtam. Alig telt el 15 perc , mr kopogtatott az ajtmon. s gy rkon t trsalogtam vele mindenrl, a munkmrl, a csaldomrl, a ktsgeimrl, a problmimrl, s mindig figyelmesen hallgatott.
Jl esett a trsasga, fleg a figyelme, s vgl elksznt :
- Voltam orvosnl. Tudod, hogy nem tudtam, hogy mondjam el neked, de rkos vagyok.
Ledbbentem, de mosolyogva mondta :
- Majd beszlnk rla, ne aggdj miattam. Vigyzz magadra.
Eltartott egy darabig, mg felfogtam a helyzett, s tbbszr is megkrdeztem magamtl: amikor megkrdezte, hogy vagyok, mirt feledkeztem meg rla, s csak magamrl beszltem? Hogy volt ereje mosolyogni, btortani, meghallgatni? Attl a naptl megfogadtam: prblok kevsb drmai lenni a problmimmal, s tbb idt tlteni azokkal, akiket szeretek. Eszembe jutott valami, amit egyszer olvastam, s csak abban a pillanatban rtettem meg igaznak: Aki nem azrt l, hogy szolgljon... nem is l valjban.
Az let olyan, mint egy lpcs, ha felnzel, mindig utols leszel a sorban. De ha lenzel, ltod, hogy sokan vannak, akik brcsak a te cipdben jrnnak. "
Az orvosi egyetemen a professzor odafordult egy dikhoz, s megkrdezte:
- Hny vesnk van?
- Ngy - vlaszolta a dik.
- Ngy? - replikzott az arrogns professzor, aki azok kz tartozik, akik lvezettel tapossk el a dikok hibit. - Hozz egy bla fvet, mert van egy szamr a teremben - parancsolta a tanr a segdjnek.
- s egy cssze kvt nekem - mondta a megkrdezett tanul a tanrsegdnek.
A tanr dhs lett s kitette a tanult az osztlybl. A dik egybknt Aparicio Torelly Aporelly (1895-1971) humorista volt, akit inkbb "Itarar brjaknt" ismertek.
Mieltt a tanul elhagyta a termet, gy javtotta ki a dhs tanrt: - Azt krdezte, hny "vesnk" van. Neknk ngy van: kett az enym s kett az n. A "neknk van" kifejezs ugyanis tbbes szm. J tvgyat a blhoz!
Az let sokkal tbb megrtst ignyel, mint tudst. Nha az emberek, amikor egy kicsit tbb tudssal rendelkeznek (vagy azt gondoljk, hogy rendelkeznek), gy rzik, hogy joguk van msokat lebecslni.
"...A sors kegyes volt velem... megadta, hogy sz hajszlaim lehessenek, hogy a fiatalsgom mosolya a mly rncaimban rkre az arcomon ljen. Hny meg hny ember nem nevethetett soha, hnyan mentek el azeltt, hogy megszlhettek volna?!
...50 v hzassg utn egyszer gy esett, hogy figyelmesen rnztem a felesgemre, s azt mondtam neki: 50 vvel ezeltt volt egy kis laksunk, egy rgi autnk, a kanapn aludtunk, rgi fekete-fehr tvt nztnk, de minden este egy gyban fekdtem egy gynyr 19 ves lnnyal. Most van egy hatalmas, drga hzam, sok drga autm, egy hatalmas gyam egy luxus hlszobban, egy nagy kptmrs tvm, de egy 69 ves nvel alszom egy gyban. Kezdek ktelkedni a hzassgomban.
A felesgem nagyon okos n. Nem srtdtt meg, s nem szidalmazott. Csak kifordtotta a helyzetet. Azt javasolta, hogy keressek egy 19 ves lnyt, s szemlyesen gondoskodik arrl, hogy jra egy kis laksban ljek, egy kis kanapn aludjak s fekete-fehr tvt nzzek.
Ht nem csodlatosak ezek a nk? Tnyleg tudjk, hogyan oldjk meg a frjeik minden problmjt!
"Sosem volt klnsen j labdarzkem, sosem fociztam, kosaraztam jl, nem dobtam klnlegesen nagyot a labdval, s ma mr ennl is kisebbet dobok. Nem vagyok kifejezetten sem ers, sem okos, nem szom tlsgosan jl, a vzfekvsem teljesen tlagos.
Gyerekkoromban tizenegyszer szrtk fel a flemet, ugyanennyiszer tiltott el az orvos az uszodtl. Magassgomat nzve ma mr kicsinek szmtok a csapattrsaim kztt, slyra viszont 15 ve elrtem a 100 kilt. Szpen beszlni taln sosem tudtam, kzpiskolai eredmnyeim kzepesek voltak, sosem gondoltam, hogy a mondataim hatssal lehetnek msokra. A katonasgtl gerincsrv miatt felmentst kaptam, azta mr a nyakamban is van kt porckorongsrv, 16 ve csuklszortval jtszom, kptelen vagyok a kzfejemre tmaszkodni. Elszr 2005-ben voltak problmim a szvemmel, amik 2009-ben megismtldtek.
Mgis, ha legvgl ssze kellene foglalnom a sikereim okt, csak annyit mondank, hogy mindig n akartam jobban. Ez az n tehetsgem."
(Benedek Tibor, hromszoros olimpiai bajnok, Eurpa- s vilgbajnok vzilabdz, edz)
"Szp frfi volt a frjem. Egyszer kaptam egy ntl egy levelet. Ez llt benne: "Irigyellek." Addig kzdtt a n az rzssel, mg r nem ment a frjemre. Elvltam, elvitte. Fellltam, sebeimet bektztem. Elsirattam, megszenvedtem. Magamat rszben eltemettem. Id mltn jrakezdtem. Lbra lltam, ptkeztem, egyszer csak felnevettem. Jtt a posta, benne a nnek msodik levele. "Irigyellek", ez llt benne. "
“n mr nem tudom, vagyis elfeledtem, s akarnom kell emlkezni r, hogy alig nhny vtizede mg nlunk, Magyarorszgon is szltak egymshoz az emberek, tudni akartk, honnan jn a msik, mire vgyik, nyitva voltak az ajtk, feljrtunk egymshoz, a fggfolyosn vagy a kis hz eltt ott volt a hokedli, arra ltek ki az regek, akik nem is voltak regek, s mondtk, hogy telik az let, mi a titka a roppans kovszos uborknak, milyen nta jrja, ki sti legszebbre a szalonnt, hol olcs a stmargarin.
n mr nem tudom, mi lehetett annak a bizalomnak az alapja, hogy brhol kaptam egy karj lekvros kenyeret, s az utca tele volt gyerekkel, lbtengztunk s jrtuk a hatrt, az regek, akik nem is voltak regek, dominztak vagy huszonegyeztek, s valahogy mindig volt min nevetni. El sem tudom kpzelni, min lehetett annyit nevetni.
n mr nem tudom, hogy volt, hogy szerettk, vagy ha nem, ht elviseltk egymst, nem kellett knosan feszengeni a vasrnapi ebdnl, mr nem emlkszem, milyen gy beszlgetni, hogy ha vannak is tabu tmk, nincsenek aknk, nem lesz lpos s mrgez a beszlgets egyik tzeges szrl a msikra; csevegjnk brmirl: szobafestsrl, locsolsrl, olvassrl.
n mr nem tudom, milyen az, hagyomnyrl, szoksokrl beszlni alanyi jogon, gy, hogy hiszem, a vilg lerhat s meghdtott, mert a bcsra hazajn a csald s a hszliteres fazkban rotyog a tlttt kposzta, s az asztali fehrbor mellett elmesljk a nagy eposzainkat, mondjuk arrl a rmletes inflcirl, amikor tnkrement a peng, s a hzra flretett pnzbl tata vgl egy kenyrvg kst vett meg egy bilit.
s persze azt sem tudom, honnan vettk a rgi regek a dert, merthogy ezt nem srva mondtk, hanem nevettek, „ma is megvan az a bili”, mondta kacagva tata, pedig nem volt meg, vagy ma nincs meg, ahogy der sincs, az let derje, ami akkor is ersebb volt a trelmetlensgnl, ggnl, irigysgnl, ha nem lett meg a csinos csaldi hz. Mert volt helyette boldogsg, gyerekek, j sz, s annl nem volt fontosabb.
gy hozta az ri dolgom, hogy egy aprcska olasz faluban voltam, amikor itthon megint felizzott a gyllet llami sztkje, amikor jra irritlni kezdtk a magyar emberekben az egybknt is megzavarodott lelket. Prbltam nem figyelni a hazai hreket, hogy „tudtam-e”, csak ltem, nztem a tengert, s lttam, hogy arrafel mg kilnek a padra az regek, akik nem is regek, dominznak a tengerparton, nagyot nevetnek a pknl, nem lkik el egymst, nem keresik a konfliktust, nem gy lnek, hogy azt lesik, min srtdhetnek meg. s nem azrt – hiszem, hogy nem –, mert jobb emberek, mint mi. Aztn persze mgis, s mgsem.
reztem magamban a kelet-eurpai rutint, ingert a szorongsra, a flelemre, a trelmetlensgre, „mit lopja a napot?”, „mirt nem szl r a gyerekre?”, „mirt nem hozza mr?”, de a tenger, a falucska szk utci, a mosolygs emberek nem hagytk, minden mozdulat kignyolta jl tpllt magyar szorongsom. Irigy lettem, bevallom, egszen szintn irigy. Szeretnm n is elhagyni az eredend srtettsgem, ami a Lajtn innen gy szletik az emberrel, mint msutt dm s va vtke, azt az rks gyanakvst, hogy engem r akarnak szedni, meg akarnak krostani, t fognak verni, megalz helyzetbe fogok kerlni, s msrl sem szl az let, mint hogy ezekre kszlk, s ezeket heverem ki. Mert semmilyen srelmemre – ahogy az apmra s az apjra sem volt – nincs orvossg, jvttel, igazsg. Ezrt mi, magyarok az aprsgokat (elnk llnak a sorban, nem engednek t a zebrn) is gy ljk meg, mintha bedlt volna a vilg, s csak dhngnk, rgjuk magunkat, pazaroljuk az letet.
Vajon tudtam n valaha bzni, vrni? s maga? Maga tudott?
Tudta, hogy bzni, hinni j dolog, gygytja a lelket?
Lttam egy nagyon reg livorni nnit, jrkeretbe kapaszkodva csodlta a tengert, aztn behunyta a szemt, s csak hagyta, hogy simogassa a ss szl. Amikor elfradt, ids fia s menye visszasegtettk az autba. Nztem az rmat, kt s fl percig tartott, mire be tudott lni az lsbe. Addig llt a tengeri ton, az egyetlen hegyi szerpentinen a forgalom. Vrtk, hogy egy ids ember elinduljon haza. Nem dudltak, nem villogtak, nem mutogattak. Egy ids asszony szerette a tengert. s most hazamegy. Az az ids ember mi vagyunk, a mi mltunk, a mi zlogunk, a mi tolerancink, a mi szeretetnk.
"Egy nap majd rjssz, hogy amit annyira ldzl, annak semmi rtelme.
A test szpsge eltnik.
A pnz nem minden.
A karrier egyszer vget r.
A ruha mr nem lesz divatos...
Egy nap majd rjssz, hogy a legfontosabb dolog, hogy legyen valaki, akivel kzen fogva lehet stlni a naplementben.
Egytt bredni s elaludni.
Az a biztonsg s a melegsg rzse, amit csak a szeretet adhat neked.
Egy nap majd rjssz, hogy a legfontosabb dolog rezni."
"Az aut aztn kifordult az udvarbl, s most is fut valahol a vgtelenben, de tn lmpjt ltom, amg lek, mert viszi az desapmat." Apm nem dohnyzott - sajnos -, de nem is ivott. Vett azonban minden vben egy hord bort a vendgek tiszteletre, s ennek lepalackozsa bizonyos nneplyessggel trtnt. Elz nap vegmoss, dugmoss, szrts, s msnap levonultunk a stt, bolthajtsos pincbe, ahol gyertyasz mellett elkezddtt a lefejts.
- Meg tudnd szvni, fiam? - krdezte apm, mert nem szerette a bort, s ami a gumicsvn a szjba szaladt, mgiscsak le kellett nyelnie.
- Persze!
s megszvtam. s lenyeltem. A kifolys azonban tbbszr elakadt.
- Na, szvd meg, gyerek...
Szvtam s nyeltem. Eleinte nem esett jl, de ksbb egszen ms ze lett a bornak. J ze! A gyertya lngja aranyos szeldsggel simogatta a nyirkos, reg tglkat, a bor szinte muzsiklva csorgott, a tele vegek katonsan lltak, s egyltaln nem csodlkoztam volna, ha valamelyik elkiltja magt, hogy:
- Indulj! - s zldarany egyenruhjukban felmasroznak a kopott lpcskn.
s nztem apm lehajtott, szes fejt, amint dugaszolta az vegeket, s megbocstottam minden mogyors kilengst. Nagyon szerettem ebben a pillanatban apmat, annyira szerettem, hogy egy klnsen jl csinlt dugaszols utn azt mondtam:
- Csoda gyes vagy, regem…
Apm megdermedt, rm nzett hosszan, aztn szelden azt mondta:
- Na, gyere fel… regem.
- Megver - gondoltam, de nem trdtem vele.
Fogta a kezem, s mentnk felfel.
- Fekdj le - mutatott a dvnyra -, majd betakarlak.
Ez volt az egyetlen eset, hogy apmat tegeztem, s msknt szltottam, pedig hossz id jtt mg azutn, magam is apa lettem, amikor egyszer csak jtt egy mentaut:
- Ht, bcszzunk el, des fiam.
Az aut aztn kifordult az udvarbl, s most is fut valahol a vgtelenben, de tn lmpjt ltom, amg lek, mert viszi az desapmat.
„Vigyzz arra, hogy soha ne kapkodj, s munkdban, a trsasletben, igen, a kznapi cselekedetekben is engedelmeskedj a tnyek s helyzetek szigor kvetkezetessgnek. Ne akarj kt kezeddel ktflekppen cselekedni ugyanabban a pillanatban. Mikor levelet rsz, ne hallgasd a telefonkagylt. Mikor dohnyzol, ne akarj egyidejleg meggygyulni lgcshurutodbl. Mikor olvasol, ne hallgass zent. s fknt: figyelj a feladatok s helyzetek mly rendjre. Van egyfajta kzgyessg az emberi feladatok aljn; ezt nem rt megtanulni. Ha megfogsz valamit, fogd kt kzzel s ersen, ha elengedsz valamit, engedd el tudatosan s minden kvetkezmnnyel, ha szlsz, lljon szavad az idben, mint a k, ha rlsz valaminek, rlj fenntarts nlkl. Van valamilyen kzmvessgi rsze is az letnek; s a kznapoknak is van mesterfogsa. S a htfnek is van kontra. Figyelj mozdulataidra. A legtbb emberi szerencstlensg oka nem is a grg balsors, hanem az gyetlensg, tunyasg, lompossg. Tanuld meg ezt a mestersget, az letet, maradj az let mestere mozdulattal s cselekedettel is.”
(Mrai Sndor: Fvesknyv; 58. - A mozdulatok rendtartsrl)
"Beszljnk szintn. Konfliktusok esetn az agresszvabb, gtlstalanabb fl nyer! Mert elsnek s gyorsabban, meglepetsszeren lp akciba, s nem htrltatjk erklcsi vagy zlsbeli megfontolsok. gy van ez a politikban, a hborkban s a magnletben is. A tisztessg, a tapintat htrnyban van az erszakkal, a kmletlensggel szemben. Ezt az rat kell megfizetni a j erklcsi kzrzet rdekben. Magas r - mgis megri." (Popper Pter)
"Megbocstani valakinek nem jelenti azt, hogy megbocstunk a viselkedsnek. Az sem, hogy elfelejted, hogyan bntott meg, s nem is hagyod, hogy bntson. A megbocsts azt jelenti, hogy megbklnk azzal, ami trtnt. Azt jelenti, hogy elismered a srelmeidet, engedlyt adsz magadnak, hogy rezd, s megrted, hogy a fjdalom mr nem szolgl tged. Azt jelenti, hogy elengeded a fjdalmat s a neheztelst, hogy meggygyulhass s tovbb lphess. A megbocsts ajndk magadnak . Ez egy dnts, a TE dntsed. ... Megszabadt a mlttl, s lehetv teszi, hogy a jelenben lj. Amikor megbocstasz magadnak s megbocstasz msoknak, akkor vlsz igazn szabadd.
A megbocsts annyi, mint szabadon engedni egy foglyot, s felfedezni, hogy a rab te voltl."
“Ha valakit tiszta szvbl szeretnk, azt hallunk napjig szeretni fogjuk, lehet, hogy nem mellette ljk le az letnket, nem tlti ki a mindennapjainkat, de a szvnkben mindig megrizzk t, mert valamikor fontos volt neknk..”.
(Marilyn Miller)